Tiskárny a kopírky podléhají přirozenému opotřebení.
Opotřebitelné díly by měly být nahrazeny v případě potřeby co nejdříve. Pravidelná údržba a čištění jsou důležité, aby vaše tiskárny a kopírky, fungovaly bez problémů, bez přerušení a a ve stále vysoké kvalitě.
Díky servisní sadě, můžete značně prodloužit životnost tiskárny nebo kopírky. Jedna věc ale musí být jasná: Sady pro servis nebo servisní sady se dělají obvykle jen pro větší, profesionální kopírky a tiskárny.
Mnoho částí, jako jsou Tonery a Válce, se často samozřejmě vyměňují, ale opotřebení ovlivňuje také mnoho dalších složek a tím i vlastní životnost tiskárny. Sada pro servis, servisní souprava neboli sada pro údržbu, v závislosti na typu zařízení obsahuje různé náhradní díly a spotřební materiál.
Výrobci tiskáren a kopírek provádějí často rozsáhlé testy s cílem zjistit, které části se obvykle nejvíc opotřebují a mohou být také vyměněny. V souladu s tím se obsah sady pro údržbu velmi liší. Mohou být v ní zahrnuty následující součásti:
Je poměrně dost dalších spotřebních dílů, které nemusí být nutně zahrnuty v sadě pro údržbu.
Ve většině případů se objeví podle nastaveného počtu stran automatické varování. Často můžete při objevení tohoto hlášení dále používat zařízení, ale může se zhoršit kvalita tisku a také zařízení stárne rychleji. Pro trvalý provoz a dlouhou životnost vašeho zařízení, je instalace sady pro údržbu jen výhodou.
Uvolněný toner, prach obecně a prach na vytaženém listu papíru, papírový prach a papírová vlákna mohou nejen kontaminovat interiér, ale také urychlit opotřebení a tedy i životnost.
Někdy zasunuté listy zanechávají na citlivých površích různé složky lepidla, které se pak musí pracně čistit, nebo dokonce vyměnit. Ozubená kola se mohou poškodit , protože nejsou správně propojena .
Podávací váleček má po zhotovení drsný povrch, aby papír šel snadno uchopit. Po delším používání je vždy hladký a proto papír netáhne tak, jako dříve.
Ve velkém stroji je mnoho mechanických dílů a ty jsou z části velmi citlivé na zablokování. Je proto pravděpodobné, že se některé části musí vyměnit.
U zařízení pro domácí použití a malé kanceláře se takové sady obvykle nevyrábí.
I v těchto případech je možné si obstarat jednotlivé náhradní díly, přesto - hlavně z nákladových důvodů to dává smysl jen tehdy, když je možnost si údržbu provést sami. Celé zařízení se musí jinak bohužel často vyměnit, jakmile dojde k určitému poškození nebo opotřebení.
Pro mnoho profesionálních a poloprofesionálních tiskáren jsou k dispozici sady pro údržbu.
Údržbu tiskárny a kopírky si můžete v pravidelných intervalech provést sami, nebo si ji lze objednat.
Jak často je třeba provést údržbu a je třeba vždy instalovat sadu pro údržbu? To závisí na několika faktorech:
U malých tiskáren je potřeba údržba každých 20.000 stran, u větších často po 100.000 stranách. Například HP LaserJet 4250 požaduje po 225.000 stránkách nový Maintenance Kit. V tomto konkrétním případě, je pak součástí kitu nová fixační jednotka, přenášecí válec a devět podávacích válečků na papír.
Pro některé tiskárny jsou také různé sady pro údržbu , tedy Servisní sady či Maintenance kity, s různým obsahem. Obvykle se zobrazí na displeji, jaká sada je zapotřebí. V mnoha případech, tiskárna / kopírka vypíše chybové hlášení nebo varování, že vyžaduje "pravidelnou údržbu".
K zařízením následujících výrobců resp. sérií se dodávají servisní sady:
Možnost provést výměnu dílů ze servisní sady záleží na přístroji a také na Vaší osobní dovednosti.
Někdy můžete provést celou výměnu za 45 minut, během toho budete muset pro výměnu některých dílů rozebrat půlku tiskárny. V takových případech je vhodné se obrátit na servisního technika. Pokud vaše zařízení je stále v záruce, měli byste se podívat do příslušných podmínek, zda-li se na instalaci servisní sady nevztahuje záruka. Ve většině případů, servisní sady obsahují komplexní pokyny, které byste si měli pozorně pročíst.